Artikler

Guide: sådan starter du et webbureau

Hvis du har kompetencer indenfor markedsføringsstrategi og networking for hjemmesider, kan du med fordel starte et webbureau. Der er flere gode grunde til, at du skal gå selvstændig og starte dit eget bureau. Du kan blandt andet hjælpe små hjemmesideejere og virksomhedsejere med at skabe vækst og salg. Virker en fremtid indenfor webbureau som lige noget for dig? Så læs med herunder, hvor du får en komplet guide til, hvordan du opstår et webbureau. Måske vil du blive overrasket over, hvor let det kan gøres!

Læg et budget

Intet her i livet er gratis. Ligesom med alle andre virksomheds-og bureau opstartninger, koster det penge at starte et webbureau. Derfor er det vigtigt, at du inden opstart ligger et budget. På denne måde kan du hurtigt finde ud af, om det er en god og overskuelig investering for dig. Ønsker du at starte ud med et stort team af medarbejdere, samt mange programløsninger, skal du regne med at sætte mange penge af til projektet. Ønsker du dog at starte let ud, med et mindre webbureau, kan du starte med at kaste omkring 5.000 kroner i projektet. Læg et budget, før du for alvor kommer i gang!

Skab et netværk

Når du har lagt et budget for dit opstartsprojekt og vurderet, om det egentligt er noget for dig, er det tid til, at du skal i gang. Det første du skal gøre, når du har sat projektet i luften, er, at skabe et netværk. Dette gør sig især gældende, hvis du har et mindre team af medarbejdere. Det er vigtigt, at du får kontakter indenfor branchen, som kan vejlede og rådgive dig. Du kan eventuelt også finde sponsorer, der kan være med til at sponsorere dit webbureau de første på år. 

Lav en strategi

Sidst, men bestemt ikke mindst, skal du lave en strategi. Dette gælder uanset, hvilket slags bureau, du ønsker at lave. For at du kan have succes, skal der være kunder i butikken. For at du kan skabe vækst, og opnå kunder, skal du have en klar strategi. Du skal blandt andet overveje, om du ønsker forskellige former for reklamer. Derudover skal du overveje, om du ønsker at indgå samarbejder med andre bureauer. Du skal være opmærksom på, at din strategi kan ændre sig undervejs. Der er hele tiden nye og ukendte faktorer, der kan spille ind, når man opretter et bureau. Det er vigtigt, at du altid er et skridt foran!