Artikler

Kom støj på kontoret til livs NU

Du ved det sikkert allerede: Støj er en koncentrations- og produktivitetsdræber – og det gælder især i storrumskontoret, hvor støj i mange tilfælde får frit spil. Når mange mennesker er samlet i ét rum, så påvirker det koncentrationen af de enkelte medarbejdere – og det kan faktisk i værste tilfælde føre til stresssygemeldinger. Det er derfor meget vigtigt at der bliver taget højde for støj, når kontoret bliver indrettet for at skabe det mest mulige arbejdsmiljø for alle de medarbejdere, der arbejder i storrumskontoret. Vi har her samlet vores bedste tips til at komme støj på kontoret til livs.

Skab en funktionel indretning

I første omgang handler det om at tage et kig på indretningen af lokalet. Her skal personer, der generelt støjer mere, f.eks. snakker meget i telefonen, placeres så langt væk fra personer, der arbejder meget mere koncentreret – og så skal personer, der tit arbejder sammen, selvfølgelig sidde tæt sammen. Kaffemaskinen og printeren skal også helt væk fra storrumskontoret for at sikre, at der ikke sker unødigt støj i lokalet. Sidst men ikke mindst er det også en god idé at indrette lokalet på en sådan måde, at der ikke opfordres til trafik gennem lokalet.

Inddrag lydabsorbenter i indretningen

Den rette indretning kan hjælpe på problemet, men den kan ikke løse det helt. Der vil altid være støj i form af trafik frem og tilbage, telefonopkald og samtaler kolleger imellem. Den støj kan dog dæmpes ved at indrette med lydabsorbenter som f.eks. skærmvægge, akustikvægge, lyddæmpende plader og lignende. Et lyddæmpende loft og lyddæmpende gulve kan også bidrage til en bedre akustik i rummet. Det sikrer at støjen ikke spreder sig unødigt og hober sig op i hele lokalet, men holder sig lokalt, dér hvor den befinder sig. Det kan tage en del støj i lokalet.

Investér i en telefonboks

Selv med en funktionel indretning og rigeligt med lydabsorbenter vil der være støj til stede i lokalet. Det kan ikke undgås. Der skal jo snakkes i telefon, og der skal selvfølgelig også foretages samtaler med kolleger. Det hele kan ikke foregå online – og det ville for resten også være vildt kedeligt! Det kan derfor være en god idé at investere i en telefonboks til kontoret – eller endda flere små. En telefonboks fungerer nemlig som et lydtæt rum, som man kan bruge til at arbejde i ro og fred fra alle andre – men også til f.eks. telefonopkald og møder. Det er en god måde at give medarbejderne et sted, hvor de kan trække sig tilbage, når de har brug for ro til at koncentrere sig.